Professioneel?!

(webcolumn 2011-02)

Het is druk in de school. Het gonst, er wordt gelachen. Aanwezigen verzamelen zich in de hal. Een schaterlach, anderen kijken om en lopen vervolgens door naar de tafel met koffie en thee. O lekker, er zijn ook taartjes.

Vandaag geen kinderen in deze school. Wel veel gepraat, een “hé, hallo”, “goh, werk jij hier ook” en een “dat is een tijd geleden”. De leerkrachten van het bestuur komen vandaag samen voor een ‘enerverende bijeenkomst’, aldus de uitnodiging in het postbakje drie weken geleden.

Wanneer na 10 minuten iedereen zijn jas heeft opgehangen en de koffie met gebak heeft laten smaken, verandert het gepraat. Er zijn groepjes ontstaan. Als ik het nader beschouw, zijn het globaal 12 groepen en een restje. Links bij de geluidsinstallatie herken ik – dat restje – de organisatoren van deze bovenschoolse studiedag. Ik besef me dat er 12 scholen onder dit bestuur vallen en dat dat niet toevallig overeen komt met het aantal gevormde groepen: men verzamelt zich bij de eigen directe collega’s. Dit gebeurt bij binnenkomst, bij de lunch en straks bij de afsluitende borrel is het waarschijnlijk niet veel anders.

Ik zie dat vaker en het blijft me verbazen.

Begin vorig jaar kwam mijn boek ‘Iedere leerkracht een professional’ op de markt. Mij werd gevraagd of ik dat wel zo kon noemen. De interviewer betwijfelde namelijk of de titel overeen kwam met de werkelijkheid. Ik zelf ben daar stellig in: Als  het niet is, moet het zo worden. En laten we daar met z’n allen hard aan werken. Van een arts accepteer je het ook niet als hij ‘maar iets doet’ en op zijn eigen eilandje opereert (letterlijk en figuurlijk) zonder zich te verdiepen in en verbinden met zijn vakgebied en vakgenoten. De leerkracht is de kern van kwalitatief goed onderwijs. Dus ‘iedere leerkracht een professional’ is het minst wat je binnen een school mag verwachten.

En dan zie ik weer die leerkrachten die tijdens zo’n studiedag clusteren rond het bekende. Is dat professioneel? Zit de kracht niet juist in de uitwisseling? Joehoe! Hier staat een overvloed aan kennis en ervaring! Hier staan vleesgeworden antwoorden op vragen waar jij al heel lang mee worstelt, gewoon koffie te drinken  met hun eigen duo-partner! Grijp je kans. Kom uit je comfortzone, breek zo’n kringetje open en vraag “Goh, is er bij jullie op school iemand die mij zou kunnen helpen met…..” Laat je verrassen door de bereidheid tot medewerking. De ander is ineens niet meer zo ‘anders’. Hij helpt je op weg. Jij stelt je open en samen kom je tot mogelijke oplossingen die eerder geheel buiten je zichtveld lagen. Je wilt ze meteen morgen verder uitwerken. Dát is professioneel.

NB. Ben je een (bovenschools) directeur die de beschrijving herkent. Wees je dan bewust van de insteek van de bijeenkomst. Is het een gezellig uitje als dank voor bewezen diensten? Dan kun je het lekker laten zoals het is.
Noem je het echter een studiedag, dan streef je ernaar dat leerkrachten aan het einde van de dag naar huis gaan met een fijn gevoel omdat ze iets ontdekt, ervaren, geleerd, gehoord, …. hebben waar ze in hun werk profijt van hebben. Is dat je doel, dan kun je bijna niet anders dan op zoek gaan naar onderlinge uitwisseling.  

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s